Тема. Звук та буква «О».
Мета: вчити виділяти звук [о] зі слів, добирати слова з цим звуком; познайомити дітей з новою буквою о, закріпити знання про вивчені букви; розширювати словниковий запас школярів (пори року); виховувати любов до природи.
Обладнання: картина осені, дзеркальця, малюнки овочів та фруктів.
Хід уроку
І. Повторення вивченого. Слово вчителя: Сіли рівненько, спини підтягнули. Зараз у нас урок читання.
Мовна розминка. Зранку ви йшли до школи і ваші ручки та ніжки зробили зарядку. Щоб добре читати , треба зробити зарядку і для губ, язика,зубів. Вправа "Горішки" - для розслаблення нижньої щелепи. - Уявіть собі, що у вас багато горішків і вам дуже хочеться їх розгризти. Стисніть зуби, напружте нижню щелепу. Розколовся горішок, розслабте рот. Ви вже не напружуєтесь, вам легко. А тепер те саме під віршик: Я горішки розгризаю, Зуби міцно я стискаю. Як розгриз - то відпускаю І тепер відпочиваю. У нас горішків ще багато, Довго гризти їм малятам. Діти, мені прийшов лист, а від кого — ви зараз відгадаєте. Загадка Голі поля, Мокне земля, Дощ поливає, — Коли це буває? Правильно, восени. Значить лист від осені. А ось і сама осінь прийшла до нас у гості (малюнок).Уважно прослухайте і повторіть за вчителем. Ла-ла-ла — осінь вже прийшла, Са-са-са — навколо краса, Лі-лі-лі — летять журавлі, Ві-ві-ві — у теплі краї. Подивіться на малюнок. Скажіть, що намальовано. (Птахи летять у теплі краї, жовтіє листя, красиво навкруги.) Послухайте народне прислів'я і скажіть, чому так говорять: Осінь збирає, а весна з'їдає. Восени і горобець багатий. (Тому що восени ми збираємо врожай). Пограємо у гру «Овочі, фрукти». Будемо збирати врожай. Перша команда — овочі, друга— фрукти. (Учитель показує картки овочів та фруктів, а команди беруть у свій кошик тільки те, що їм потрібно.) Далі читаємо і відгадуємо загадки. 1. Сидить дівчина в коморі, А коса її на дворі. 2. Шкір має сім, а сльози випускає всім. 3. Що то за голова, що лиш зуби і борода. 4. Червоний Макар по полю скакав, а в борщ плигнув. Моделювання слів відгадок. Слово вчителя: Висновок: чим подобається вам осінь? Чому? Фізкультхвилинка До бабусі на город Забрались зайчата, До моркви нахилилися, Щоб її зібрати. Та з-за тину на зайчат Погляда бабуся І кричить: «Зараз до вас, зайці, доберуся!» Злякалися зайці, Й нумо утікати, До лісочка, до лісочка Весело стрибати. II. Вивчення нового матеріалу. 1. Виділення звука [о] з вірша О. Кононенка. Слово вчителя: Осел по вулиці гаса — Осла ужалила оса. Ой! Боляче! Отож, малята, Осу і вам не слід чіпати. Який звук найчастіше ви чули у вірші? Які слова запам'ятали? Поділіть слова «осел», «оса» на склади. Назвіть послідовно звуки кожного слова. 2. Спостереження за вимовою звука [о] за допомогою дзеркальця. Порівняйте артикуляцію [а], [о]. 3. Гра «Чи є такий звук у словах?» (коса, мир, роса, кран, крокодил). 4. Гра «Вигадай слова». Хто назве слова, де звук [о] зустрічається лише один раз? (Осел, оса.) Ускладнюємо гру: хто назве більше слів, де звук [о] зустрічається два рази? (Колос, корова.) Три рази? (Ко¬лосок, молоко.) III. Ознайомлення з буквою о. Слово вчителя: Звук [о] на письмі позначається буквою о. Послухайте вірш: Сонце, наче буква о, Над землею пропливло, І до нього, як до мами, Діти тягнуться руками. Розгляньте друковані велику та малу букви. Чи схожі вони? Чим? Пофантазуйте: на що схожа літера «о»? 5. Гра «Жива картинка» Треба перетворитися на букву о, зобразити її. Фізкультхвилинка Вітер дме усе сильніше – Віття нахилилося. Вітер тихше, тихше, тихше – Віття розпрямилося. IV. Робота з підручником. 1. Вивчення скоромовки. Скоро-скоро мовить Ганка Скоромовки-спотиканки, Слово в слово, скоро ловко Скоро мовить скоромовки. 2. Читання букви. 3. Бесіда за ілюстрацією в букварі. Учні читають: «О-о-о!» Звертаємо увагу на те, що у кінці стоїть знак оклику. Читаємо, вигукнувши звук. 4. Зіставлення звукових схем та малюнків. V. Закріплення. 1. Розгадування кросворда. 1. Як тільки під ковдру залізу, Йому потрапляю в полон. Дивлюся, немов телевізор, Цікавий, з пригодами... 2. Двоє ніг у швидкого коня, Має він одне око і роги. Я катаюсь на ньому щодня, Хоч і добре натомлюю ноги. (Сон, велосипед) 2. Гра: «Відгадай слово». Називаються вчителем по звуках слова, але так, щоб між звуками були паузи по 3-4 сек. Слово вчителя: Які з названих звуків ми вже вивчили? Якими буквами вони позначаються? VI. Узагальнення вивченого. Слово вчителя: Чим кінчається літо, а осінь починається? (Літерою О. Всі вимовляють цей звук.) Ось і знову ми повернулися до початку уроку. Закінчіть речення. Ми любимо осінь, тому що... . (Моделювання слова «осінь».) VII. Підсумок уроку. Слово вчителя: Що нового приніс урок? (Вивчили букву о. Навчилися її читати.)
Використана література: 1.Початкова освіта.№20 Травень 2006 2.Нетрадиційні уроки в початковій школі 1 клас, «Торсінг плюс», Харків 2007
|