Четвер
16.05.2024
02:35
Вітаю Вас Гість
RSS
 

Сайт учителя-дефектолога

Дубограй Олени Станіславівни

Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Форма входу

Категорії розділу
Мої статті [36]

Погода

Головна » Статті » Мої статті

Доповідь "Вплив розвитку дрібної моторики на формування мовлення дітей". Автор Олена Петрусь.

       

Доповідь "Вплив розвитку дрібної моторики на формування мовлення дітей"

 Мета

Практичні поради по розвитку дрібної моторики для дітей допоміжних шкіл.

 Розвиток моторики в учнів допоміжної школи.

   Вихованці допоміжної школи, внаслідок викликаних різними причинами відхилень у вищій нервовій діяльності, тимчасово відстають у розумовому розвитку і мають вади рухової функції, що, зрозуміло, знижує їхні можливості не тільки в засвоєнні знань, а й оволодінні практичними діями під час навчання, ігор, самообслуговування, праці. З огляду на це вивчення особливостей моторики молодших школярів у різних видах діяльності і застосування педагогічних засобів, які посилюють здатність опановувати рухові вміння й навички, є важливою ділянкою корекційно-виховної роботи, безпосередньо пов'язаної з підготовкою вихованців до життя. Рівень розвитку названих потенцій - важливий показник готовності учня до трудової діяльності. Оптимальна за змістом і обсягом рухова активність молодшого школяра - важлива передумова його фізичного та психічного розвитку. До того ж виконання цілеспрямованих рухових дій у ході навчання, праці, ігор посідає центральне місце в удосконаленні аналізаторів, забезпеченні їх взаємодії, а внаслідок цього і в корекції вад таких дітей. Слід підкреслити, що саме на заняттях фізкультурою рухові дії виступають водночас як об'єкт і засіб психофізіологічного розвитку дітей.

   Однак фізичні вправи позитивно впливають на розвиток особистості лише тоді, коли правильно виконуються. Тож ясно, що формування у школярів спроможності опановувати рухові дії і виробляти в них уміння правильно виконувати їх у всіх видах діяльності є важливим завданням фізвиховання учнів допоміжної школи.

   У молодших школярів цього типу навчального закладу виявляються вади рухів у побутових, навчальних, ігрових і трудових діях. Спостереження за учнями під час одягання та взування показує: багато з них не можуть правильно виконати ці добре відомі їм операції. Впадає у вічі те, що діти не вміють прибрати зручну робочу позу, невміло працюють руками й погано взаємодіють ними. Особливо трудно їм виконувати дії, пов'язані з ізольованими рухами пальців рук, наприклад, при застібанні ґудзиків, зашнуровуванні переважно всією кистю, надмірно напружуючи при цьому м'язи і погано координуючи рухи.

   На уроках письма в багатьох дітей зафіксовано недоліки у вигляді порушень просторової регуляції, повільного темпу, надмірного напруження руки і недостатніх рухів кисті. Вони міцно стискують ручку пальцями, що залишаються нерухомими, пишуть букви переважно за допомогою рухів передпліччя та плеча, надто сильно натискують на перо.

   Під час праці учні-початківці виявляють незграбність і невпевненість рухів. Спостерігається така своєрідність: діти виконують трудові дії однією (як правило, правою) рукою, а другою лише тримають предмет. Коли ж за вказівкою вчительки школяр почав розминати вибір з пластиліну пальцями лівої руки, то перестав напружувати пальці правої.                                                     

Формування правильної вимови у дітей - це складний процес, дитині потрібно навчитися керувати своїми органами мовлення, сприймати зверненне до неї мовлення, здійснювати контроль за мовленням оточуючих та власним. В роботі з дітьми (а особливо з тими, що вже мають порушення мовлення) велику увагу необхідно приділяти розвитку функції дрібних м’язів рук. Рухи рук тісно пов’язані з мовленням, вони є одним з факторів його формування. Зв’язок рухів руки з мовленням був відмічений ще в 1928 році. Пізніше, на основі спеціально проведених дослідів було висунуто думку про те, що рухи пальців рук стимулюють розвиток центральної нервової системи і прискорюють розвиток мовлення дитини.

       Тренування рухів пальців рук дітей покращує не тільки рухові можливості дитини, а й розвиток психічних і мовних навичок. У свою чергу, формування рухів руки тісно пов’язано з розвитком рухового аналізатора і зорового сприймання, різних видів чутливості, просторового орієнтування, координації рухів та ін.

       Рівень розвитку дрібної моторики - один з показників інтелектуальної готовності до шкільного навчання. Недарма в багатьох школах України існують, так звані, співбесіди, тестування під час яких серед інших завдань дитині пропонуються завдання на визначення рівня розвитку дрібної моторики. Дитина, що має високий рівень розвитку дрібної моторики, вміє логічно мислити, в неї достатньо розвинуті пам’ять, увага, зв’язне мовлення.

      Недостатній розвиток зорового сприймання, уваги та, зокрема, дрібної моторики, призводить до виникнення негативного ставлення до навчання.

        Саме тому робота з розвитку дрібної моторики повинна починатися задовго до вступу у школу. Батьки, які приділяють певну увагу вправам, іграм, різноманітним завданням на розвиток дрібної моторики та координації рухів руки вирішують одночасно декілька проблем: по-перше, впливають на загальний інтелектуальний розвиток дитини, по-друге, покращують розвиток мовлення малюка, по-третє, готують його до оволодіння навичок письма.

      З самого раннього віку необхідно починати роботу з розвитку дрібної моторики. Вже в ранньому дитинстві можна виконувати масаж пальчиків, впливаючи тим самим на активні точки, які пов’язані з корою головного мозку. В ранньому та молодшому дошкільному віці необхідно виконувати прості вправи, які супроводжуються віршованим текстом (наприклад "Сорока”), не забувати про розвиток елементарних навичок самообслуговування: застібання та розстібання ґудзиків, зав’язування шнурків і т. п. і, звичайно, в старшому дошкільному віці робота з розвитком дрібної моторики та координації рухів руки має стати важливою частиною підготовки до школи.

      Пам’ятайте, що малюкам пропонуються вправи у спрощеному варіанті, доступні їх віку. Більш старшим дітям завдання можна ускладнювати.

          Робота з розвитку дрібної моторики повинна проводитись регулярно, адже саме тоді буде досягнений вагомий ефект від цих спеціальних вправ. Завдання з розвитку рухів пальців рук повинні приносити дитині радість, не повинні викликати перевтомлення. Велике значення в цих іграх-вправах має текст. Він має бути веселим, доступним для дітей даного віку. Необхідно пояснювати значення тих чи інших рухів чи положень пальців, зацікавлювати дітей у виконанні цих рухів, створювати сприятливий емоційний настрій.

           Щоб сприяти розвитку пальців рук і тим самим розвивати мовлення вашої дитини, можна запропонувати малюкам наступні завдання:

Розминати пальцями пластилін, глину.

Катати по черзі кожним пальчиком камінці, намистинки, шарики.

Нанизувати намистинки на тоненьку стрічку, робити намисто.

Стискати та розтискати кулачки.

Робити м’які кулачки, які можна легко розжати і в які дорослий може просунути свої пальці; та міцні, які не розтиснеш.

Двома пальцями руки (вказівним та середнім) "ходити” по столу, спочатку повільно, а потім швидко, наче вони біжать. Вправа проводиться спочатку правою, а потім лівою рукою.

Показувати окремо тільки по одному пальчику.

Барабанити, постукувати всіма пальцями обох рук по столу.

Махати в повітрі тільки пальцями, не рухаючи долонею.

Плескати в долоні тихо і голосно, в різному темпі.

Нанизувати великі ґудзики на нитку.

Зав’язувати вузлики на мотузці.

Застібати ґудзики, гачечки, замочки, закручувати кришки, заводити механічні іграшки.

Закручувати шурупи, гайки.

Ігри з конструктором, мозаїкою, кубиками.

Складання матрьошок.

Малювання у повітрі.

Ігри з піском, водою.

Малювати, розфарбовувати, штрихувати.

Різати ножицями.

Важливою частиною роботи з розвитку дрібної моторики є пальчикова гімнастика. Ці ігри дуже емоційні, їх можна проводити повертаючись з дитячого садка, сидячи в черзі до лікаря, у транспорті та, звичайно, вдома. Вони дуже захоплюючі і сприяють розвитку мовлення та творчої діяльності. "Пальчикові ігри” начебто відтворюють реальність навколишнього світу – предмети, тварин, людей, їх діяльність, явища природи. В ході "пальчикових ігор” діти, повторюючи рухи дорослих активізують моторику рук та мовлення.

"Пальчикові ігри” – це інсценування яких-небудь рифмованих розповідей, казок з допомогою пальчиків. Багато ігор потребують участі обох рук, що дає можливість дітям орієнтуватися в поняттях "праворуч”, "ліворуч”, "вгору”, "вниз” і т.п. На початку та вкінці гри необхідно включати вправи на розслаблення, щоб зняти зайве напруження у м’язах. Це може бути поглажування від кінців пальців до долоні, легке потрушування, помахування руками.

Моя сім’я

Цей пальчик – мій дідусь,

Цей пальчик – моя бабуся,

Цей пальчик – мій татусь,

А оцей - моя матуся,

Ну, а цей маленький – я,

Ось уся моя сім’я           (Почергове згинання пальчиків починаючи з великого)

 

Хованки

Пальці в хованки всі грались:

Ось так, ось так,

В кулачки всі заховались,

Ось так, ось так.             (Ритмічно згинати та розгинати пальці, покрутити кулачком)

 

Сорока

Сорока білобока

Кашу варила

Діточкам давала.

Цьому дала,

Цьому дала,

Цьому дала,

Цьому дала,

А цьому не дала:

Ти дрова не рубав

І води нам не давав,

Ти і піч не натопив

І нічого не поїв.              (Вказівним пальцем правої руки водити по долоні лівої. Згинати почергово кожний палець, крім мізинця. Згинати і розгинати всі пальці в ритмі потішки)

 

 

Зайці

Скаче зайчик перший

Під високою сосною,

А під другою сосною,

Скаче зайчик другий.  (Вказівний і середній пальці правої руки підняті вгору, всі інші випрямлені і з’єднані. Долонею правої руки тримати вертикально вгору. Пальці широко розставлені. І так само іншою рукою)

 

Соління капусти

Ми капусту порубали,

Свіжу моркву натирали,

Ми капусту посолили,

З неї соку надушили.   (Різки рухи прямими кистями рук, пальці з’єднані, долоні прямі. Почергові рухи рук до себе і від себе. Пальці стиснуті в кулаки. Кінчики пальців обох рук зібрані разом, імітуємо посипання сіллю. Інтенсивно стискаємо пальці обох рук в кулаки)

 

Коза і козенята

Іде коза рогата,

Коза бородата,

Козенятко спішить,

Дзвоником дзвенить. (Вказівний і мізинець правої руки вгору. Інші притиснути до долоні. Вказівний і мізинець палець вгору. Пальці долоні прямі, з’єднані з великим, опущені до низу)

 

Замок

На дверях замок висить,

Ми його відкриєм вмить.

Постукали, покрутили

І легесенько відкрили.               (Ритмічні швидкі з’єднання пальців обох рук в замок. Пальці зціплені в замок, руки тягнуться в різні сторони. Рухи зціпленими пальцями від себе, до себе. Пальці зціплені біля долонею постукують один одного. Пальці розціплюються, долоні в сторонни.

 

 

Розвиток ручної моторики

 

     Необхідність розвитку моторики рук у РВД, особливо у дизартриків, обумовлена тісною взаємодією ручної і мовної моторики. Вдосконалення ручної моторики сприяє активізації моторних мовних зон головного мозку і внаслідок цього-розвиток мовної функції. Розвиток ручної моторики в учнів першого класу допоміжної школи має велике значення не тільки для активізації мовної моторики ,але і для підготовки РВД до оволодіння письмом.

На попередньому етапі корекції порушень звуковимови рекомендуються різні види вправ, спрямованих на розвиток спритності, точності, координації, синхронності рухів пальців рук.

Також проводяться вправи загального характеру, включені такі види діяльності:

I .Конструювання із кубиків будиночків, башточок і т.д., спочатку за зразком, потім по пам'яті і довільно.

2.Розбирання і збирання розбірних іграшок (мотрійок, пірамідок, чашечок, кубиків).

3.Складання предметних розрізних картинок. Спочатку даються картинки, розрізані на 2 частини, потім на 3 і на 4. Спочатку складають за зразком, далі-по пам'яті.

4.Складування із паличок, сірників геометричних фігур, зображень, букв.

5.Обведення контурів предметних зображень.

6.Розмальовування контурних зображень предметів кольоровими олівцями.

7.Вирізування кольорових смужок, фігурок по контурам.

8.Намотування ниток на катушку, клубок.

9.Розстібання гудзиків, зашнуровування.

10.Робота з пластиліном(скочування кульок, жгутиків, розплющування

кульок, жгутиків у пляцики, самостійна творчість дітей.)

I1 .Робота з мозаїкою.

12.Багаторазове зжимання пальців в кулак і розжимання.

13.Багаторазове почергове виконання рухів руки: кулак-долоня-ребро.

14.Почергова зміна положення рук: ліва рука-кулак, права-долоня;

потім навпаки права рука-кулак, ліва-долоня.

 

 

 

 

 Дітьми проводяться пальчикові ігри без мовного супроводу.

Пальчики

Діти піднімають ліву руку долонею до себе. Правою рукою загинають пальці

Цей пальчик хоче спати. (Загинають мізинчик).

А цей лежить у ліжку. (Загинають безіменний пальчик).

А цей вже трішечки поспав. (Загинають середній пальчик).

А цей вже заснув. (Загинають вказівний пальчик).

А цей вже міцно-міцно спить. (Загинають великий пальчик).

Тихіше тихіше, не шуміть!

Сонечко червоне зійде,

Ранок ясний прийде, будуть пташки щебетати,

Будуть пальчики вставати! (Розпрямляються пальчики рук).

Далі гра повторюється з рухами пальців правої руки.

 

Хто приїхав(болгарська гра)

Діти складують пальці обох рук.

Хто приїхав? (Швидко хлопають кінчиками великих пальчиків).

Ми ,ми, ми! (Кінчики великих пальців притиснуті один до одного, а кінчики

інших пальчиків одночасно швидко хлопають).

Мамо, мамо, це ти? (Хлопають кінчиками великих пальців).

Так лак у гак! (Хлопають кінчиками вказівних пальців).

Тату, тату, це ти? (Хлопають кінчиками великих пальців).

так, так, так! (Хлопають кінчиками середніх пальців).

Братику, братику, це ти? (Хлопають кінчиками великих пальців).

Так дак дак! (Хлопають кінчиками безіменних пальців).

Ой, сестричко, це ти? (Хлопають кінчиками великих пальців).

Так, так, так! (Хлопають кінчиками мізинчиків). *

Всі ми разом, так, так, так! (Xлопають всіма пальчиками).

 

Сидить білочка

Діти піднімають ліву (а потім праву) руку долонею до себе.

Сидить білка на візку

Продає вона горішки:

Лисичці-сестричці, (Загинають великий палець правої руки).

Горобчику, синичці, (Загинають вказівний, середній палець).

Мишці-норушці, (Загинають безіменний палець).

Зайчику-побігайчику, (Загинають мізинчик).

Для розвитку ручної моторики використовуються і ігри на розгинання пальців рук.(Додаток1).

Висновок

Однак фізичні вправи позитивно впливають на розвиток особистості лише тоді, коли правильно виконуються. Тож ясно, що формування у школярів спроможності опановувати рухові дії і виробляти в них уміння правильно виконувати їх у всіх видах діяльності є важливим завданням фізвиховання учнів допоміжної школи.

Враховуючи невисокі можливості вихованців, потрібно спеціально навчати їх самостійної організації рухливих ігор. Після того, як вони в основному засвоїли правила, їм пропонують підготуватися до гри, вибраної ними під керівництвом чергового учня, потім самостійно гратися під наглядом учителя, а згодом організацію і керівництво грою він передає самим дітям. Учням, які значно відстають від інших в розвитку інтелекту чи моторики, слід давати індивідуальні завдання.

Широке використання слова для керівництва руховими діями дітей підвищує їхню розумову активність. Поряд з оволодінням рухами вони засвоюють елементи рухів та положень тіла, що входять до певної вправи. У початкових класах при виконанні загально-розвивальних і коригувальних вправ переважно вербальним методом учні добре запам'ятовують назви: положень рук.

Здійснення на заняттях фізкультурою педагогічного впливу на учнів, спрямованого на підвищення їхньої спроможності оволодівати руховими вміннями й навичками, відіграє важливу роль у загальній системі корекцій-но-виховної роботи допоміжної школи, забезпечуючи єдність корекції вад фізичного і психічного розвитку її учнів.

Додаток 1.

Для розвитку ручної моторики використовуються і ігри на розгинання пальців рук.

Коза і козенята

Висунути вказівий палець і мізинчик лівої руки; ті ж рухи виконуються пальцями правої руки; ті ж рухи виконуються пальцями обох рук.

Окуляри

Утворити два кільця великим і вказівним пальцем обох рука потім з'єднати їх.

Двоє розмовляють

Обидві руки зігнуті в кулачок, великі пальці піднімаються в гору, то наближаються/то віддаляються.

Стіл

Ліва рука зігнута в кулачок, а права лежить на ній горизонтально.

Пташка п'є водичку

Пальці лівої руки зігнуті в кулачок, вказівннй палець лівої руки опускається в отвір.

Дах

Кінчики пальців правої і лівої руки з'єднуються, долоні в нахиленому положенні.

Гніздечко

Долоні з'єднуються біля мізинчиків, пальці обох рук злегка зігнуті.

Квітка

Долоні знаходяться у вертикальному положенні, нижня частина долоней притискується одна до одної, пальці розкриті і злегка округлені.

Равлик

Права рука лежить на столі долонею донизу, вказівний і середній палень витягуються вперед, інші пальці згинаються.

Човник

Долоні притиснуті одна до одної, зверху злегка розкриваються.

Сонячне проміння

Руки схрещуються перед грудами, пальці розставлені.

Ялинка

Долоні притискуються тильною стороною одна до одної, пальці схрещуються,

Гра на роялі

Діти послідовно дотикаються кінчиками пальців стола:

одним пальцем :.1,2,3,4,5;5,4,3,2,1.

Двома пальцями: 1 -5,1 -4,1 -3,1-2,1-3,1 -4,1 -5.

   В процесі розвитку ручної моторики звертається увага як на кінетичну організацію рухів, так і на кінетичну основу рухового акту. Кожна з наведених вправ може бути використана як з однією метою ,так і з іншою метою. Для розвитку кінетичних відчуттів дітям пропонується виконати вправу із закритими очима. Рекомендуються завдання на відтворення положень пальців, першочергово показані логопедом. Дичина закриває очі, логопед ставить її пальці в певне положення. Потім дитина відтворює це положення іншою рукою чи тією ж рукою після певної паузи.

З метою розвитку ручної моторики використовуються також вправи, які супроводжуються віршами ,відомі народні "пальчикові" ігри.

Пальчики у лісі

Діти тримають перед собою ліву ,а потім праву руку долонею до себе.

Один, два, три, чотири, п'ять,

Вийшли зайчики гулять.

Цей пальчик грибок знайшов. (Загинають мізинчик).

Цей пальчик чистити став. (Загинають безіменний пальчик).

Цей різав. (Загинають середній пальчик).

Цей їв. (Загинають вказівний пальчик).

А цей лише дививсь (Загинають великий пальчик і лоскочуть долоньку).

Драбинка (індійська гра)

До кінчика великого пальця лівої руки прикладається кінчик вказівного пальця лівої руки. Потім кінчик вказівного пальця лівої руки з'єднується з кінчиком великого пальця правої руки. Далі всі рухи повторюються. Рухи починаються на рівні грудей, а потім руки піднімаються все вище і вище. Гру можна проводити також великими і середніми пальцями, великими і вказівними пальцями.

Пальчики "вітаються"

Кінчик великого пальця лівої руки "вітається", по черзі торкається кінчиків вказівного, середнього, безіменного пальців цієї ж руки; та ж вправа виконується пальцями правої руки;

та ж вправа виконується одночасно пальцями правої і лівої руки; пальці лівої руки почергово "вітаються" з пальцями правої руки(великий з великим, вказівний з вказівним і т. д.)

Оса

Підняти праву руку, зжату в кулак, а потім випрямити вказівний палець і

вертіти ним;

та ж вправа проводиться вказівним пальцем лівої руки;

одночасні рухи вказівних пальців обох рук(оси).

Діти біжать

Вказівний і середній палець правої рук "бігають" на столі;

та ж вправа проводиться пальцями лівої руки;

та ж вправа проводиться одночасно пальцями обох рук(діти бігають навперейми).


Категорія: Мої статті | Додав: leanko (06.10.2010) | Автор: елена Петрусь E
Переглядів: 6685 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 444

Друзі сайту

  

Сайт-портфоліо 

Бігус Ірини Миколаївни

Сайт "Початківці"


Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0